Що таке інклюзивне навчання?Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.Інклюзивне навчання:Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.Основа інклюзивного навчанняВсі учні:Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.Мають індивідуальні здібності й особливості.Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.Пізнають скрізь.Хто такі діти з особливими потребами? Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.Що таке інвалідність?«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально — економічних обставинах.Наше бачення інклюзивного навчанняІнклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.Переваги інклюзивного навчання.Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання.
Інклюзивне навчання
Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Індивідуальна програма розвитку – документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Індивідуальний навчальний план – документ, що визначає послідовність, форму і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для цього ресурсів.
Інклюзивне освітнє середовище – сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та можливостей.
(стаття 1 Закону України “Про освіту”)
Запитання
Як відкривається клас з інклюзивним навчанням?
На підставі заяви батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами, висновку психолого-медико-педагогічної консультації (інклюзивно-ресурсного центру) керівник закладу освіти організовує клас з інклюзивним навчанням та створює необхідну матеріально-технічну та навчально-методичну базу, здійснює добір педагогічних працівників
Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?
В інклюзивному класі працюють один учитель та один асистент учителя.
Які обов’язки має асистент вчителя?
Він є асистентом саме вчителя, а не дитини. Це означає, що він не прив’язаний до однієї чи кількох дітей, а працює зі всім класом.
Що таке інклюзивно-ресурсний центр і чим він займається?
Це установа, в яку зможуть звернутись батьки дітей віком від 2 до 18 років для здійснення комплексної оцінки дитини, визначення її особливих освітніх потреб та розробки індивідуальної програми розвитку (із зазначенням усіх рекомендацій щодо особливостей навчання) та отримання корекційних та реабілітаційних послуг.
Документи для проходження комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі
Письмова заява батьків (одного з батьків) або законних представників дитини
Письмова згода на обробку персональних даних дитини
Паспорти батьків (одного з батьків)
Свідоцтво про народження дитини (копія)
Індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності) (копія)
Форма первинної облікової документації №112/о “Історія розвитку дитини” затвердженої МОЗ України, у разі потреб – довідка психіатра
Психологічна та педагогічна характеристика дитини підготовлена вчителем та психологом і затверджена керівником закладу
Документи щодо додаткових обстежень
Зошити з української мови, математики, результати навчальних досягнень (табель, свідоцтво), малюнки, інші творчі роботи дитини
ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР ВАСИЛІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Телефон: 0975601660
Електронна пошта: vasirc@ukr.net
Адреса: м Василівка, вул Шевченка, 84
Нормативні документи
Закон України “Про загальну середню освіту”
Лист Міністерства освіти і науки України від 05.02.2018 р. №2.5-281 – роз’яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах та щодо функціональних обов’язків асистента вчителя
Освітні програми:
Лист Міністерства освіти і науки України від 06.08.2018 р. №1/9-485 “Організаційно-методичні засади освітнього процесу у спеціальних закладах освіти в 2018/2019 навчальному році”Наказ департаменту освіти Житомирської міської ради від 04.02.2019 р. №56 “Про організацію роботи комунальних установ “Перший інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради та “Другий інклюзивно-ресурсний центр” Житомирської міської ради”
НОРМАТИВНА БАЗА (завантажити)
1. Наказ МОН України від 012.06.2018 № 627 "Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня з дітьми з особливими освітніми потребами для 5-9 класів) (завантажити)
2. Наказ МОН України від 10.06.2019 № 808 " Про внесення змін до наказу МОН України від 12.06.2018 № 627" (зміни до типового плану)" (завантажити)
3. Лист МОН України від 05.08.2019 року № 1/9-498 "Методичні рекомендаціїї щодо організаціїї навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти" (завантажити)
4. Лист МОН України № 1/9-409 від 26.06.2019 "Щодо організаціїї інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н.р." (завантажити)
5. Постанова КМУ від 27 лютого 2019 р № 129 " Деякі питання використання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2019 році" (завантажити)
6. Лист МОН України № 1/9-414 від 27.06.2019 "Деякі питання щодо створення у 2019/2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок" (завантажити)
7. Постанова КМУ від 21.08. 2019 р № 773 "Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами" (завантажити)